liberec zavodistePřed necelými dvěma týdny chuchelské závodiště při příležitosti 104. Westminster Českého derby informovalo, že na závodiště dorazilo letos rekordních 4125 diváků. Když se před 58 lety, 3. července 1966, konaly poslední dostihy na provizorní dráze v Liberci, zřízené v místě v objektu tamního letiště, přišel se na ně podívat víc jak dvojnásobek platících diváků. Cílem tamních dvou mítinků bylo zpopularizovat dostihový sport i na severu Čech.


První mítink se v Liberci uskutečnil 19. července 1964 a Státní závodiště Praha, které bylo jeho pořadatelem, na začátku sezóny v Dostihovém programu vysvětlovalo, co jej vedlo k uspořádání libereckého dne. "Při hledání forem, jak ještě více zpopularizovat dostihový sport, bylo v letošním roce opět přistoupeno po důkladném zvážení všech okolností k tomu, uspořádat dostihy ve větších střediscích a najít vhodný termín pro jejich konání. V rámci Libereckých výstavních trhů je plánováno proto dne 19. července uspořádání dostihového dne přímo v Liberci, kde bude vybudována dráha pod ještědskými hřebeny v objektu letiště."

liberec programPremiéra dostihů v Liberci byla úspěšná. "Hned na první dostihy přišlo na deset tisíc diváků," vzpomínal před lety v TURF Magazínu Vladislav Hvízdal, který byl členem Kolegia rozhodčích obou libereckých dostihových dnů. Jak vzpomíná, uspořádat dostihy v Liberci nebylo nic jednoduché. "První impuls k pořádání dostihů v Liberci vzešel od ředitele Státního závodiště v Praze Vlasáka, který předtím působil na Liberecku na Statku Dubá, a měl tak k tomuto kraji vztah. Dostihy se pořádaly na zelené louce, nic tu pro ně nebylo. V tomto směru moc pomáhaly obě tamní tělovýchovné jednoty. Pánové Kubičík a trenér Čechura stavěli překážky, rovinová dráha byla si 1200 metrů dokola."

Úvodní mítink nabídl, jak bylo tehdy zvykem, směs všech dostihových disciplín - od rovinových dostihů přes proutěnky, steeplechase až po klusácké dostihy. Hlavním dostihem byla čtyřkilometrová steeplechase Cena Libereckých výstavních trhů, v níž se prosadil napajedelský Havran, v jehož sedle byl František Vítek.

Po úspěšné premiéře se další mítink v Liberci konal o dva roky později 3. července 1966, na který dorazilo 8500 platících diváků. Přes zájem publika šlo ale o derniéru liberecké dráhy. "Náklady na pořádá­ní takového dostihového dne na provizorní dráze byly pro Státní závodiště velmi vysoké. Bylo potřeba udělat vše od A až do Z, tedy od vytýčení dráhy přes ustájení pro koně v hangárech až po prostory pro diváky, a tak od toho upustilo," vysvětloval Vladislav Hvízdal. (miv)

liberec letiste
Takto vypadá bývalá "dostihová dráha" dnes








    Valid XHTML and CSS ©2013 Fitmin | code hofmanovi.net