Pravidelně vás informujeme o startech a úspěších v Česku trénovaných koní v zahraničí i o tom, jak roste význam zahraničních startů pro ekonomiku domácích stájí. Tuzemské stáje ale rozhodně nejsou jedinými, které se snaží svůj rozpočet vylepšit v zahraničí. Loňský rok byl v tomto směru rekordní i pro britské majitele, kteří si ze zahraničí přivezli přes 30 miliónů liber.
Podařilo se to navzdory skutečnosti, že kvůli složitějšímu pobrexitovému papírování při výjezdech i cestování ztěžující pandemii koronaviru počet výjezdů britských koní na zahraniční dráhy loni výrazně klesl. Zatímco v každém se šesti let předcházejících covidové pandemii se počet britských koní startujících v zahraničí pohyboval ve čtyřmístných číslech, loni se dostihů mimo svou vlast zúčastnilo pouze 654 britských koní, uvádí James Crispe cv Thoroughbred Racing Commentary. Brexit zasáhl především do "příhraniční" dostihové turistiky. Přes kanál La Manche loni do Francie cestovalo jen 370 koní, zatímco před pandemií to pravidelně bývalo přes 500 a ještě více se snížil počet britských koní startujících v Irsku, kam vyrazilo pouhých 83 koní, zatímco průměr předešlých dvou dekád je 231.
Související: Padl rekord v počtu startů českých koní v zahraničí. Mimo české dráhy už tuzemští koně absolvovali 31% všech startů
Kde se tedy vzal onen rekord? Odpověď je jednoduchá - v arabském světě. A mírou více než podstatnou se o něj zasloužil jediný kůň - Mishriff (Make Belive). Svěřenec Johna Gosdena a jeho syna Thadyho vyhrál v únoru nejlépe dotovaný dostih světa Saudi Cup o 20 miliónů dolarů a měsíc poté přidal vítězství v šestimiliónovém Dubai Sheema Classic v Dubaji. Stal se tak nejen nejbohatším koněm britské moderní historie, ale pomohl britským koním poprvé v historii vydělat v zahraničí více jak 30 miliónů liber.
Výhry ve Velké Británii trénovaných koní v zahraničí podle jednotlivých zemí
země | vítězství | umístění | zisk (v Ł) |
Saudská Arábie | 1 | 6 | 8,135.079 |
Francie (roviny) | 36 | 112 | 5,911.792 |
Dubaj | 7 | 30 | 5,259.842 |
USA | 6 | 27 | 4,401.497 |
Austrálie | 2 | 2 | 1,798.034 |
Irsko (roviny) | 6 | 33 | 1,412.001 |
Francie (překážky) | 13 | 60 | 588.065 |
Hongkong | 0 | 2 | 576.959 |
Kanada | 3 | 3 | 574.713 |
Bahrajn | 1 | 4 | 453.125 |
Irsko (překážky) | 5 | 7 | 344.307 |
Německo | 3 | 7 | 277.010 |
Katar | 1 | 3 | 259.125 |
Švédsko | 0 | 6 | 51.602 |
Jersey (roviny) | 11 | 5 | 25.470 |
Itálie | 0 | 1 | 22.555 |
Jersey (překážky) | 5 | 1 | 9.540 |
celkem | 100 | 309 | 30,100.716 |
zdroj: Thoroughbred Racing Commentary
Tabulka jasně ukazuje, kam britští koně cestují pro peníze. Na jedné straně je lákají bohatě dotované dostihy po celém světě od Dubaje, Saudské Arábie, Austrálie, USA až treba po Francii, a pak také využívají slušně dotovaných dostihů v zemích, kde očekávají nižší konkurenci než doma a mohou ve velkých dostizích uspět i s koňmi, kterým by doma byl podobný úspěch zřejmě zůstal zapovězen. K takovým zemím patří třeba Německo nebo Itálie. Nemalou roli v jejich cestovatelském úsilí hrají i domácí prize money. Ačkoliv se pohybují ve zcela jiných relacích než u nás, "relativně" jsou skoro stejné. V Anglii se majiteli na tamních drahách ročně vrací asi jen čtvrtina provozních nákladů, což přibližně odpovídá i našim reáliím. A tak není divu, že se svou ekonomiku snaží vylepšit za hranicemi své země. (miv)
inzerce