Korba Martin2Rok 2017 bude už 143. sezonou na pardubickém dostihovém závodišti - tedy pokud ji budeme datovat od prvního ročníku Velké pardubické. Anebo taky 161. sezonou, protože závodní dráhu v Pardubicích, na které se pak konaly dostihy pravidelně, vybudovali pardubičtí „turfmani“ už v roce 1856.

Dlouhá je historie a tradice dostihů v Pardubicích, a to nejen ta dostihová. Závodiště se stalo domovem celé řady dalších sportovních, ale i kulturních a společenských událostí. Co čeká návštěvníky letos? Na to odpovídá místopředseda představenstva a výkonný ředitel Dostihového spolku a.s. MARTIN KORBA.

První otázka se tedy nabízí sama – co připravujete na rok 2017?

Jsme především dostihové závodiště, takže pořádání dostihů je pro nás stále prioritní. I když se snažíme areál oživit i mimo dostihové dny. Stejně jako v předchozích letech se nám podařilo udržet deset dostihových mítinků ve víceméně tradičních termínech. Ale nějaké změny přeci jen jsou. Například se vracíme k letnímu dostihovému dni, který je naplánován na červenec. Tímto jsme vyšli vstříc přání majitelů koní přesto, že pořádat letní dostihy může být komplikované vzhledem ke klimatickým podmínkám, které již několik minulých sezon v tomto letním měsíci panují. Po dvou mítincích mají květen a červen, po jednom dostihovém dnu počítáme v červenci, srpnu a v září a vrcholem samozřejmě bude říjen. A to nejen díky už 127. ročníku Velké pardubické. Ta se poběží tradičně v druhou říjnovou neděli v rámci dvoudenního dostihového festivalu.

Systém kvalifikací se nemění?

Z pohledu termínů určitě ne. Opět to bude čtyřdílný seriál konaný v květnu, červnu, srpnu a v září. Všichni přihlášení do Velké pardubické budou muset dokončit nejméně jeden z těchto dostihů, aby si vybojovali právo startu ve Velké. Co se ale mění, to je systém přihlášek do tohoto legendárního dostihu. Už jsme to avizovali vloni. První kolo přihlášek zůstává na začátku května, všechny další termíny ale rušíme. Zůstane jen poslední termín přihlášek v září za snížený poplatek třicet tisíc korun, což je mnohem méně, než bylo dříve. Je to vstřícné gesto vůči majitelům koní, hlavně těm zahraničním, kteří se o účasti ve Velké pardubické většinou rozhodují až na poslední chvíli.

Takže Dostihový spolek stojí o účast zahraničních koní v Pardubicích?

Samozřejmě, že stojí, i když v minulosti někteří lidé tvrdili opak. Velká pardubická je součástí mezinárodního festivalu Crystal Cup a my se teď snažíme vzbudit zájem zahraničních stájí o start v Pardubicích a naopak pomoci českým koním startovat v dalších zemích Crystal Cupu. Příkladem je třeba nedávný start Delight My Fire v Cheltenhamu, kde jsme vyjednali pro realizační tým nejlepší možné podmínky a pomohli s komunikací se zástupci anglického Jockey clubu. A přestože Delight dostih nedokončila, ukázala tamním dostihovým fanouškům, že naši koně jsou na tom hodně dobře. Na druhou stranu jsme Crystal Cupu předložili koncepci, jak podpořit starty koní na zahraničních závodištích a která byla schválena. Uvidíme, jestli tyto pobídky zvýší i počet koní ze zahraničí na startu Velké pardubické. Není to ale opravdu jednoduché z mnoha důvodů, nejenom finančních.

Už téměř čtvrt století je partnerem Velké pardubické Česká pojišťovna. Trvá tato spolupráce?

Partnerství s Českou pojišťovnou je jednou z nejdelších spoluprací v rámci sportu. Vážíme si toho. A jsme rádi, že i přes různé změny v majitelských i organizačních strukturách na obou stranách tato spolupráce pokračuje. Tedy i v roce 2017.

Kromě dostihových dnů pořádá Dostihový spolek i další sportovní „koňské“ akce…

Říkáme, že závodiště v Pardubicích není jen domovem dostihů, ale i dalších aktivit. Máme tu všestrannost, závody spřežení, parkury, ale taky třeba Pony Games, rodeové soutěže a podobně. V letošním roce nás třeba čekají hned tři mistrovství České republiky – v červenci ve všestrannosti, v srpnu mistrovství haflingů v sedlových soutěžích a v září mistrovství republiky spřežení. Především všestrannost budí mezi koňskou veřejností velký zájem a už několikrát jsme v minulosti museli závody kvůli velkému počtu závodníků rozšiřovat. Naším cílem teď je přilákat k těmto soutěžím i více diváků. Ostatně stejně jako na dostihové dny, kdy bychom chtěli více rozšířit doprovodné programy, protože tyto závody jsou opravdu divácky velmi atraktivní.

Jak?

Máme několik plánů, několik vizí, o kterých teď diskutujeme s různými partnery. Chceme, aby si nejen dostihový mítink užily všechny skupiny návštěvníků od rodin s malými dětmi až po sázkaře. Uvažujeme různými směry, ve hře jsou výstavy, koncerty, zábavné pořady pro děti, módní show a podobně. Věříme, že se nám co nejvíce těchto aktivit podaří zrealizovat a návštěvníci závodiště to ocení a budou nám dále nakloněni.

A co „nekoňské“ aktivity?

V tomto směru jsme pro pořadatele těchto akcí skutečně čím dál víc atraktivnější lokalita. Závodiště bude hostit už tradiční akce jako je Fresh festival nebo vloni velmi úspěšný Friends Fest, opět bude dětský den a hned několik běhů v dráze Velké pardubické. Novinkou by měl být Taxis Race, extrémní běžecký závod, o jehož termínu se stále v tuto chvíli jedná. Chceme ho propojit i s jistým druhem dobročinnosti, respektive část výtěžku věnovat na ochranné pomůcky pro koně, které mohou ještě více ochránit jejich zdraví při dostizích.
Bezpečnost koní a jezdců je pro nás totiž jednou z priorit. Proto se i snažíme stále vylepšovat a upravovat překážky a další zázemí.

Sám jste to teď „nakousl“… Co nového chystáte na dostihové dráze?

Vloni jsme upravili některé vodní příkopy. Věnujeme ale péči všem překážkám. Teď v zimě je sice na dráze relativní klid, ale hned na jaře začneme s úpravou živých plotů, opravami překážek, vše dostane nový nátěr. Starost o dostihovou dráhu je neuvěřitelná věda a jsem rád, že v Pardubicích máme na tuto problematiku opravdového odborníka doktora Jiřího Jandu. Nedávno jsme s ním byli na pracovní cestě na dostihové závodiště v Cheltenhamu, které je skutečnou Mekkou dostihového sportu v Anglii, a kde jsme sbírali zkušenosti především v problematice konstrukce překážek a co největší bezpečnosti pro žokeje a koně. Za posledních pár let je na naší dráze vidět obrovský posun kupředu. Budeme ale pokračovat také v rekonstrukcích stájí a snažit se o alespoň menší opravy tribun. Další nemalé investice půjdou do rekonstrukce televizního okruhu na dráze, který to už nutně potřebuje.

Ceny vstupného zůstávají stejné jako vloni?

Ano, zůstávají. Přesto novinky máme i v této oblasti. Například jsme zahájili předprodej vstupenek na 127. Velkou pardubickou s Českou pojišťovnou mnohem dříve než v jiných letech, tedy už v prosinci loňského roku. Do konce března je dokonce možné vstupenky na stání koupit už za necelou stokorunu. Platit budou už zavedené slevy za předložení jízdenky Českých drah s cílovou stanicí Pardubice, a to nejen při Velké pardubické. A připravili jsme také tři druhy předplatného – zavedené celoroční a kvalifikační permanentky jsme nově doplnili i tzv. pětivstupovou permanentkou, kdy si lidé budou moci vybrat dostihové mítinky podle vlastních možností.

Na co se v roce 2017 těšíte Vy?

Vloni jsem do funkce ředitele nastoupil v době, kdy už byla sezona naplánovaná. Takže si v tuto chvíli užívám tu pravou atmosféru příprav celé sezóny. Těším se na novinku v podobě Taxis Race, těším se na adrenalin dostihových dnů, těším se na neuvěřitelné zážitky při Velké pardubické. Ale v první řadě se těším na návštěvníky, diváky, koňáky, se kterými se mi snad daří budovat vzájemný respekt, a také na fanoušky nejen dostihů, kteří k nám letos zavítají. Budeme se snažit pro ně vždy připravit co nejatraktivnější programy a zážitky, aby se k nám rádi vraceli. Nesmím zapomenout na naše partnery, kterých si velmi vážíme. Věřím, že budou nadále na partnerství s Dostihovým spolkem a.s. opravdu pyšní. Víte, v loňském roce jsem navštívil několik nejvýznamnějších závodišť v Evropě. Kromě zkušeností jsem si ale odvezl to nejdůležitější - přesvědčení, že máme být skutečně všichni, a to nejen Pardubáci, na co hrdí. Máme nádhernou, jedinečnou a náročnou trať a závod Velká pardubická je skutečně minimálně v evropském měřítku fenomén.

Dostihový spolek a.s.








    Valid XHTML and CSS ©2013 Fitmin | code hofmanovi.net