Jako řada ostatních závodišť, i my považujeme za nutné se vyjádřit k nastalé situaci v českém turfu. Velmi se nás dotýká a uráží nás, když si JCČR nechává zpracovávat "tabulky" k hospodaření dostihového závodiště v Lysé nad Labem, jejichž výsledek je takový, že pořádání dostihů je v Lysé nad Labem výdělečná činnost.
Vůbec si nedovedeme představit, jak k takovému závěru mohl JCČR dojít, když s námi na toto téma nikdo nikdy nemluvil, tudíž nemá nikdo z JCČR absolutně žádné informace ani povědomí o tom, kolik v reálu stojí uspořádat dostihový den v Lysé nad Labem.
Jednou věcí jsou přímé náklady na uspořádání daného dne (sanitka, veterinář, personál, kamera, ozvučení, WC, atd.) a druhou pak náklady, které souvisejí s přípravou dostihové sezony jako takové (od dubna do října min. jedenkrát týdně sekání drah, udržování celého areálu, neustálé opravy, personál který tyto činnosti vykonává, ad., sám o sobě je náklad na údržbu a provoz systému zavlažování) a tyto náklady jsou za období od dubna do října samozřejmě obrovské. Opravdu nelze posekat dráhy pouze jeden den před dostihovým dnem. Pokud chceme kvalitní dráhu, musí se sekat pořád, pravidelně, to samé platí pro systém závlah.
Další věcí, o které je potřeba se zmínit je problematika sponzoringu. Jak už psal pan Karlach ve svém článku "Statistika nuda je, má však cenné údaje", i v Lysé jsou problémy typu, že uzavřete dohodu o sponzoringu, vypíšete dostih a pak nedostanete ani korunu, a stává se to velmi často, nebo v lepším případě dostanete 5000,- za dostih s celkovou dotací 30 000,-...
Přijde nám úsměvné, když si přečteme, jak Fond Svazu chovatelů plnokrevníka a majitelů dostihových koní rozdělil spousty peněz, aby podpořil dostihový sport, ale na Závodiště v Lysé nad Labem se jaksi zapomnělo, a to i v případě loňského generálního sponzora firmy Mercedes, od kterého jsme také nedostali ani korunu.
Co se týče zápisného a startovného zda 5 % nebo 3,5 %, z našeho pohledu jde jen o to, že pokud bude zápisné a startovné 5%, tak se nám jako pořadateli bude o něco lépe dýchat a ztráta za uspořádaný dostihový den bude o něco menší.
Proto bychom byli rádi, aby JCČR, ani nikdo jiný netvrdil, že na pořádání dostihů vyděláváme, protože toto tvrzení je lživé, nepodložené a je velmi velmi daleko od skutečného stavu situace.
Bohužel nikdo z vedeni JCČR s námi nekomunikuje, nejeví zájem se třeba aspoň zeptat, jaká je situace a v čem by bylo potřeba pomoci a přitom se staví do role zachránců dostihového sportu v ČR, ale pouze v očích veřejnosti. Přitom pokud nebudou moci pořadatelé dostihy pořádat, tak pak se ptáme, kde se bude běhat......???
Jako rodina pořádáme dostihy v Lysé už 22 sezon nepřetržitě, primárně jsou naše dostihy zaměřeny pro středně velké a menší stáje, proto asi nejsme moc zajímaví pro velké majitelé, kteří chtějí běhat velké dostihy. Nemáme aparát zaměstnanců, kteří by se o areál a pořádání dostihů starali, vše děláme sami, amatérsky, ale se snahou o profesionální úroveň.
Závěrem bychom chtěli říct, že ač velmi neradi, museli jsme prozatím přikročit k omezení dostihové sezony 2016, protože situace po loňské sezoně už je opravdu neúnosná a nejsme schopni pořádat dostihy 1x za měsíc, jako tomu bylo posledních několik let, i když si bohužel JCČR myslí, že na pořádání dostihů vyděláváme. Po řadě velkých investic do areálu z vlastních zdrojů v posledních několika letech se dráha v Lysé stala jednou z nejkvalitnější drah na území ČR, vypovídající je už jen to, že při 40stupňových vedrech v loňském roce, snad jen Lysá udržela kvalitu dráhy na stejné úrovni, všude jinde se běhalo po "betonech". Ale na druhou stranu nemáme problém s tím, že bychom připravili dráhu a pronajali areál na pořádání dostihů někomu, kdo si myslí, že na tom zbohatne.
Dostihový sport máme radí, je to náš život a nenecháme se nikým osočovat z toho, že z pořádání dostihů máme zisk a tím "okrádame" majitele dostihových stáji.
Pořadatel dostihů v Lysé nad Labem
Jan Palyza a synové