keeneland zavodisteTak zvaná syntetická revoluce, jak bylo pojmenováno opouštění tradičních pískových drah americkými závodišti v polovině první dekády tohoto století, je u konce. Vývoj se nyní ubírá opačným směrem.

 

Dokazuje to případ závodiště v Keenelandu, které se po 8 letech rozhodlo skončit s umělým povrchem (zde byl instalován Polytrack) a vrátit se k pískovému povrchu. Rekonstrukce tamní dráhy, která začala před dvěma dny, ale do startu podzimní sezóny v Keenelandu by měla být ukončena, přichází pár dní poté, co byla zveřejněna zpráva potvrzující vyšší bezpečnost syntetických drah oproti klasickému pískovému povrchu. Právě Keeneland byl v tomto ohledu jedním z nejbezpečnějších závodišť, loni zde došlo k jedinému fatálnímu zranění, což statisticky je 0,43 zranění na 1000 startů, zatímco podle databáze amerického Jockey Clubu je na amerických pískových tratích průměrně 2,11 fatálních zranění na 1000 startů.    

Přesto americká závodiště syntetický povrch opouštějí. Před časem se jej zbavila Santa Anita, k dispozici již není ani syntetická dráha na druhém losangelesském závodišti v Hollywood parku, které bylo uzavřeno. Letos v únoru oznámilo závodiště Del Mar, že i na něm syntetický povrch, konkrétně Tapeta, bude v roce 2015 nahrazen pískem. Trend postihl nejen USA. Také dubajský Meydan, kde se běhá po Tapetě, vymění syntetický povrch za pískový, na němž se Dubai World Cup běhal v době, kdy jej pořádalo závodiště Nad Al Sheba.

Ačkoliv se před pár lety zdálo, že americká závodiště postupně všechna přejdou na syntetické povrchy, nestalo se tak a těžko říct hlavní důvod proč se tak nestalo. Proč se ale dnes závodiště, která zavedla syntetický povrch, vracejí k písku, známo je. "Doufáme, že tím naše závodiště zatraktivníme pro účastníky dostihů. Jedním z našich cílů je pořádat dostihy s co nejkvalitnějším obsazením a víme, že k nám spousta těch nejlepších koní, zvláště ti připravující se na dostihy Trojkoruny či Breeders' Cup, kvůli Polytracku nepřijede," uvedl Bill Thomason, šef keenelandského závodiště. 

Ač by se mohlo zdát, že bezpečnost jde v tomto případě stranou, není tomu tak. I díky syntetickým povrchům se zvyšuje tlak na bezpečnost pískových drah, a zástupci keenelandského závodiště tvrdí, že jejich dráha bude dalším krokem směrem k vyšší bezpečnosti. "Chceme vybudovat pískovou dráhu příští generace, která nejen že bude plně akceptovaná dostihovou komunitou, ale vytvoří nové bezpečnostní standardy jak pro koňské atlety, tak i pro jejich jezdce," uzavírá Thomason.








    Valid XHTML and CSS ©2013 Fitmin | code hofmanovi.net