Není to ani tak dávno, kdy jedním z každoročně nejnáročnějších úkolů Jockey Clubu bylo sestavení termínové listiny tak, aby vyhověl představám pořadatelů a zachoval logickou strukturu sezóny. K nejžádanějším termínům patřil druhý prázdninový víkend, kdy sice tradičně osiřela Velká Chuchle, ale do hry vstupovala regionální závodiště. Nebylo výjimkou, že o tomto víkendu konaly hned tři mítinky a v jeden den si turfmani museli vybrat kterému z dvojice mítinků dají přednost..
Naposledy taková situace nastala v roce 2011, kdy se v sobotu běhalo v Mostě a ve Světlé Hoře, zatímco neděle patřila dostihům ve Slušovicích. O rok později ale tento víkend hostil už jen jediný den, což se opakovalo i v dalších dvou sezónách. Letos během druhého prázdninového víkendu české dráhy osiřely úplně a domácí stáje při absenci české nabídky ve velkém vyrazily na dostihy do Drážďan.
Jak ukazuje statistika, jde o dlouhodobý trend, který ukazuje, že podíl startů, které v Česku trénovaní koně absolvují za hranicemi naší republiky, má rostoucí tendenci. Na začátku tohoto století přitom činil jen 3,56%. Čeští koně tehdy absolvovali 5906 startů, z toho 5696 na českých drahách a 210 v zahraničí.
Už o 5 let později ale podíl zahraničních startů překonal hranici 10% a v roce 2016 dokonce hranici dvojnásobnou. V posledních čtyřech sezónách se podíl zahraničních startů pohyboval kolem 25% - každý čtvrtý start v Česku trénovaného koně se tak uskutečnil za hranicemi naší země. Dosavadní průběh letošní sezóny ale zdá se směřuje k novému rekordu. Ke čtvrtečnímu ránu jsme zaznamenali 2172 startů našich koní, z nichž však na česká závodiště připadlo jen 1375, zatímco 797, tedy 36,7% se uskutečnilo v zahraničí.
Struktura startů v Česku trénovaných koní v letech 2020 - 2021
rok | suma startů | z toho v ČR | v zahraničí | podíl zahraničních |
2000 | 5906 | 5696 | 210 | 3,56% |
2001 | 5878 | 5609 | 269 | 4,58% |
2002 | 5949 | 5655 | 294 | 4,94% |
2003 | 5365 | 4987 | 378 | 7,05% |
2004 | 5738 | 5170 | 568 | 9,90% |
2005 | 5901 | 5174 | 727 | 12,32% |
2006 | 6218 | 5494 | 724 | 11,64% |
2007 | 5975 | 5069 | 906 | 15,16% |
2008 | 5805 | 5128 | 677 | 11,66% |
2009 | 6076 | 5396 | 680 | 11,19% |
2010 | 5974 | 5216 | 758 | 12,69% |
2011 | 6073 | 5328 | 745 | 12,27% |
2012 | 5655 | 4777 | 878 | 15,53% |
2013 | 5510 | 4679 | 831 | 15,08% |
2014 | 5607 | 4637 | 970 | 17,30% |
2015 | 5426 | 4510 | 916 | 16,88% |
2016 | 5474 | 4299 | 1175 | 21,47% |
2017 | 5525 | 4087 | 1438 | 26,03% |
2018 | 5159 | 3809 | 1350 | 26,17% |
2019 | 4778 | 3580 | 1198 | 25,07% |
2020 | 3975 | 3014 | 961 | 24,18% |
2021* | 2172 | 1375 | 797 | 36,69% |
* do 14.7. včetně
Má to řadu příčin a neměli bychom mezi nimi opomenout vliv pandemie, který posunul start naší sezóny a omezil nabídku "covidových" dostihů. Ale není to jen covid, kvůli čemu čeští koně stále častěji startují venku. Zatímco dříve je do zahraničí hnala především lukrativnější nabídka cen dostihů, nyní stále více vstupuje do hry ještě jeden faktor - nedostatečný počet či struktura dostihů předkládaná českými pořadateli. S tím jak klesá nabídka na českých drahách se pochopitelně snižuje i spektrum dostihů, čímž častěji dochází k situaci, kdy trenér pro koně dané výkonnosti a distanční preference v Česku prostě dostih nenajde. I to stojí za růstem podílu zahraničních startů, který mnohdy ovlivňuje také kvalita drah, zázemí závodiště či cena, kterou za start koně musí stáj zaplatit.
Nepřehlédněte: Hurricane Lane po Irish derby suverénně ovládl i Grand Prix de Paris. Jeho dalším cílem bude Arc
Svou roli samozřejmě hraje i nabídka dostihů v okolních státech, která se průběžně mění. Svého času české stáje často cestovaly do Ebreichsdorfu, který nabízel skvělé dotace při ucházející konkurenci, v posledních letech se takovým závodištěm ukazuje být Wroclaw, kam mohou naši majitelé vyrazit i s koňmi provozního charakteru, zatímco Francie bude i nadále především záležitostí elity. A pokud Bratislavě vydrží letošní obrat k lepšímu, bude velkou roli v podílu zahraničních startů hrát nadále i tato destinace.
Můžeme jen odhadovat, jak se situace bude vyvíjet do budoucna. Poslední léta se zdálo, že se podíl zahraničních startů stabilizoval, ale letos vyrazil opět směrem vzhůru. Kde se asi zastaví?
Miloslav Vlček